Vijenac 792 - 794

Glazba

Otvaranje 64. Glazbenih večeri
u Sv. Donatu, Zadar, 7. srpnja

Spoj suvremenosti i tradicije

Piše Jana Haluza

Festival Glazbene večeri u Sv. Donatu svakoga ljeta podiže kulturnu ljestvicu ponude tri tisuće godina starog Zadra. Ovaj se festival nadahnjuje dvanaest stoljeća starom crkvom Sv. Donata, biskupa i jednog od zaštitnika grada. Premda je okrugli interijer premalen za velike ansamble s većim gledalištem, zdanje ostaje simbolom kako tradicionalnog festivala, tako i grada. U njemu se pak smještaju tri komorna programa od sveukupno 19 glazbenih događaja koje ove godine osmišljava i kreira nova umjetnička ravnateljica Ivana Kuljerić Bilić, udaraljkašica i pedagoginja s međunarodnom karijerom koju ove jeseni očekuje rezidencija na slavnom bostonskome Berklee College of Music.


Glazbene večeri u Sv. Donatu otvorio je Simfonijski orkestar HRT-a kojim je ravnao maestro Pavle Zajcev /
Snimio Željko Karavida Izvor Glazbene večeri u Sv. Donatu Facebook

Kako bi osigurala kontinuitet programske profiliranosti festivala, umjetnička ravnateljica nastavlja suradnju sa slavnim hrvatskim umjetnicima koji su rođenjem ili školovanjem vezani za Zadar, kako je to postavio njezin prethodnik, pijanist Jurica Šoša. Tako muzikologinja, pjevačica i skladateljica Katarina Livljanić, profesorica na slavnoj švicarskoj akademiji za ranu glazbu Schola Cantorum Basiliensis, prethodno i voditeljica katedre na pariškoj Sorbonnei, vodi ciklus Suvremenost rane glazbe. S druge strane, dirigent Ivan Repušić okuplja i stvara programe Zadarskog komornog orkestra, festivalskog ansambla s vodećim svjetskim umjetnicima, poput violinista Romana Simovića, koncertnog majstora Londonskoga simfonijskog orkestra.

Poveznicu sa Zadrom dodatno učvršćuje i izbor ravnateljice koju je imenovalo Vijeće festivala na čelu s gradskom pročelnicom za kulturu, muzikologinjom Dinom Bušić. Ivana Kuljerić Bilić kći je akademika Igora Kuljerića, hrvatskog skladatelja i dirigenta koji je rođen u Šibeniku, odrastao na otoku Silbi s kojega i potječe, te se u Zadru školovao i proveo formativne godine. Vrlo je simptomatičan u tom svjetlu bio program festivalskog otvorenja smješten u nedjeljnu večer 7. srpnja s početkom u 21 sat. Glazbene večeri već tradicionalno pod otvorenim nebom na podiju pred crkvom Sv. Donata otvara Simfonijski orkestar HRT-a, nekoć matični orkestar udaraljkašice Ivane Kuljerić Bilić koja je na program ciljano smjestila Pop-koncert svojega oca Igora, djelo koje je svojim jazzy stilom prikladno za ljetni koncert pred širom publikom u gledalištu ili na šetnici. U njemu je nastupio prvi trubač orkestra Vedran Kocelj, glazbenik precizne tehnike i bogate kolorističke kreativnosti, koji je upravo za studijsku snimku tog virtuozno pisanog djela, uz matični ansambl i dirigenta Pavla Zajceva, ove godine primio glazbenu nagradu Porin. Bio je to povod da se za večer otvorenja s tim koncertantnim naslovom angažira i maestro Zajcev, violončelist i profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, koji bilježi sve više uspjeha kao dirigent. Izveli su Kuljerićevo djelo s puno preciznosti, živosti i angažmana, dokazavši da je riječ o skladatelju koji je i dalje nenadmašan u kreativnosti i muzikalnosti svojih partitura, čije stranice vrijedi što češće izvoditi i predstavljati u ovakvim prigodama.

Jednako fleksibilan, kreativan i plodan svojedobno je bio Wolfgang Amadeus Mozart. Nažalost, njegova djela nisu u fokusu repertoara Simfonijskog orkestra HRT-a koji je stoga sa zadovoljstvom, kao uvod u Pop-koncert kao primjer stvaralaštva današnjice, izveo uvertiru njegovu singspielu Otmica iz saraja, te Simfoniju br. 35 u D-duru (Haffner), KV385. Prvo djelo podsjeća na godinu 1997. kada je taj igrokaz s pjevanjem izveden na Glazbenim večerima u Sv. Donatu, i to u Perivoju kraljice Jelene, upravo sa Simfonijskim orkestrom HRT-a pod ravnanjem maestra Vladimira Kranjčevića. Haffner simfonija poklapa se s tim djelom po vremenu nastanka i motivima u finalu, te se logično nadovezala na uvertiru. Orkestar je u svim dionicama pokazao intoniranost, uigranost i sklad zvukovlja, čemu je maestro Zajcev dodao polet tako važan kod lepršavog Mozarta. Kratki je koncert završio za manje od jednog sata, publika je bila oduševljena, ali kao da bi voljela da je orkestar okrunio koncert nekim bombastičnim dodatkom, što bi cijeloj večeri dalo zaokruženost forme. Ovako je koncert završio „odrezano”, u hvalospjevima solista Kocelja, koji je kao zvijezda večeri oduševio bravuroznošću i inovativnošću izvedbe.

Festival traje do 6. kolovoza i uz atraktivne koncerte klasike i rane glazbe, donosi večeri jazza, flamenca i rocka, kao i tri Tvornice snova, glazbene radionice za djecu i sve zainteresirane, koje su vidljivo programsko osvježenje prema viziji nove ravnateljice.

Vijenac 792 - 794

792 - 794 - 18. srpnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak